Merita sa citesti "Titi Smeureac/ Ciobanul freelancer"?

De ce nu avem autostrazi

Istoria drumurilor romanesti, pornind de la o stire EuropaFM



Astazi dimineata l-am auzit pe Vlad Petreanu, in Desteptarea, la Europa FM, vorbind despre « fata morgana », mai precis despre relansarea chestiunii autostrazii Comarnic – Brasov. In esenta, lucruile stau asa : studiul de fezabilitate s-a facut in 2006, iar contractual de executie s-a semnat acum patru luni, insa primarul din localitatea Cristian, de langa Brasov, nu a citit acest studiu, dand liber la constructia de vile.

Imagine preluata de pe StirileProtv.ro

Oare este vina primarului din Crisitian ?


Rasfoind paginile pe Google, am aflat din doua surse ca, intr-adevar, autostrada va fi oprita de vilele construite intre 2006 si 2018. Stirea este confirmate de Stirile ProTV si de Observatorul Prahovean. Iata cum descrie acesta din urma situatia :

« Mult aşteptată autostradă Cormanic-Brașov, care ar trebui să pună capăt aglomeraţiei infernale de pe Valea Prahovei, este un vis îndepărtat…Proiectanţii au descoperit că situaţia din teren nu mai seamănă cu studiile făcute în 2006. Numeroase construcţii ridicate între timp ar trebui demolate. »

Iata si ce aflam din articolul postat de StirileProTV.ro :

« Proiectanţii au descoperit că situaţia din teren nu mai seamănă cu studiile făcute în 2006. Numeroase construcţii ridicate între timp ar trebui demolate »

« Geanina Miron, proprietară: “Conform licitaţiei actuale, casa noastră va fi demolată”
Reporter: “Cand aţi construit-o?”
Geanina Miron, proprietară: “In 2009. În momentul în care au proiectat aceasta bretea de legătură, nu erau aceste case. Deci s-a proiectat pe nişte hărţi vechi.”
Marius Miron, proprietar: “Noi am calculat că ar fi o economie de un milion de euro dacă s-ar schimba traseul acestui drum de legătura prin altă parte fără ca să mai fie necesară demolarea casei noastre, a vecinului de acolo.”

Ce spune istoria despre drumurile romanesti ?


Stim ca meleagurile roamnesti au fost in calea triburilor trace, ce migrau dinspre est, stabilindu-se aici si asimiland-se cu bastinasii. Vorba aceea « asa s-au nascut Dacii liberi ».

Perioada Romana

Alam din Historia ca, dupa cucerirea Daciei de catre romani, reteaua de drumuri a fost asa de bine dezvoltata, legand Dacia de Imperiul Roman, incat era mult mai buna decat cea care prin care este astazi Romania legata de UE. Tot din Historia mai aflam ca :

« Pentru sosele, romanii puneau peste cele doua straturi placi de piatra foarte bine cimentate intre ele, astfel incât drumurile rezultate erau extraordinar de durabile. Drumurile romane cele mai importante erau numite imperiale si se ramificau in drumuri mai mici, colaterale, de mai mica importanta. Multe dintre soselele construite de romani urmau vechiul traseul dacic, al cailor de acces existente anterior cuceririi romane. Descoperirile arheologice au aratat ca drumurilor le erau alaturate si indicatoare corespunzatoare pentru orientarea drumetilor-un miliarium, adica o piatra indicând distantele, asezata intre localitatile Potaissa si Napoca in anul 108 sustinete acest lucru. »


Stiati ca Transalpina dateaza tot din perioada romana ?

Iata ce spune Historia:

“Un alt exemplu de drum important ar fi cel care trecea pe sub munte si ajungea in actualul judet Galati, la castrul Barbosi din el, in actuala localitate gorjeana Bengesti – Ciocadia, din el se ramifica Transalpina, drum de pamant care trecea prin Ranca si traversa muntii, ajungand la Alba Iulia. »

« Pe langa aceste drumuri principale, asa cum spuneam, veritabile autostrazi, in lungime totala de peste 700 km, dacii mai aveau tot felul de drumuri (publice, militare, vicinale, private), corespondentele drumurilor nationale, judetene, sau comunale de astazi. De altfel, multe din drumurile nationale ce strabat azi Romania au fost construite pe traseele dacice si romane, care la 254 d. Hr, adunau o retea toatala de aproximativ 12.000 km, numai din cele descoperite pana astazi. Foarte multe drumuri continuau si la sud de Dunare, cu legaturi in primul rand cu Roma, tinand cont ca "toate drumurile duc la Roma" dar si spre Macedonia si Grecia. »

Cititi mai mult in Historia, editia online


Perioada Comunista

Inainte de a vorbi despre aceasta epoca, trebuie sa spunem ca Romania intra in al doilea razboi mondial cu o retea de 800 km sosele asfaltate, cu o singura banda pe sens. Doar Germania nazista dispunea de autostrazi, cu benzi multiple.
Din Romania Digitala, putem afla un lucru absolut surprinzator :
« În anul 1959 armata Statelor Unite prin corpul cartografilor reușește să pună planșă lângă planșă, hărți istorice și fotografii aeriene deopotrivă redactând cea mai complexă hartă a Europei disponibilă până în acel moment. Harta respectivă a fost între timp declasificată și a intrat în circuitul cercetării universitare »
« Ce se întâmplă dacă suprapunem drumurile ( n.r. Romanesti) de atunci cu cele de acum? Evident că vom descoperi mult mai mult asfalt, drumuri mai largi precum și faptul că „am crescut”, foste cătune fiind în prezent comune în toată regula. Mai descoperim și faptul că au apărut drumuri complet noi pe traseul unor foste drumuri agricole sau poteci sau că traseul unor drumuri naționale interbelice a fost „optimizat” începând cu anii ’60. Din păcate procesul a fost oprit de problemele financiare apărute la începutul anilor ’80 (a doua criză a petrolului, criza datoriilor suverane a statelor în curs de dezvoltare), trendul fiind reluat de-abia în a doua jumătate a anilor 2000. »
« Ce s-a întâmplat deci în „anii buni” ai comunismului din punctul de vedere al modificărilor la harta militară americană? Autostrada București-Pitești e un răspuns facil. »

Daca vreti mai multe raspunsuri, le puteti afla de pe Romania Digitala….Cititi aici…

Harta Breaza-Campina 1959


Daca vreti sa aflati mai mult

De ce s-a ruinat reteaua romana, dupa retragerea romanilor ?
Cand s-a dat prima lege organica privind drumurile ?
Ce rol a avut Alexandru Ioan Cuza?

Puteti citi aici…







Comentarii